Mangler du overblik over, hvordan du måler succes for din webshop eller E-commerce forretning?
Måske er det logisk – men det har taget lang tid for mig at forstå, hvordan man måler effektiviteten af en E-commerce forretning korrekt. At vælge de rette KPI’er er afgørende for både forståelse og succes.
Jeg oplever ofte et mismatch mellem de mål og KPI’er, som en E-commerce manager anser for vigtige, i forhold til ledelsens forventninger eller forståelse. Ikke alle ledere forstår begreber som ROAS, Conversion Rate osv. Dette mismatch kan skyldes forskellige perspektiver på forretningen eller mangel på detaljeret indsigt i E-commerce specifikke målinger.
Disse observationer har sat mine tanker i gang. 🤔
Er der overordnede KPI’er, som virkelig tæller, når det kommer til at måle succesen i E-commerce? KPI’er, som både E-commerce Manageren og ledelsen kan blive enige om, og som samtidig er lette at måle og følge op på? Selvom det kan variere afhængigt af virksomhed og branche, mener jeg, at svaret er ja.
Jeg har udviklet en model, som jeg indtil videre har implementeret i 3 virksomheder til månedsrapportering, fokuseret på det, jeg mener, er de mest afgørende KPI’er. Disse KPI’er visualiseres i et regneark gennem grafer og kurver, som sammenligner data fra sidste år.
De fire overordnede KPI-områder, jeg fokuserer på, er:
Hvor gode vi er til at tiltrække trafik: Dette måler, hvordan vi tiltrækker besøgende til vores site. En måling kunne være gennem trafikmængde og trafikkildernes kvalitet.
Hvor gode vi er til at skabe omsætning: Her ser vi på vores konverteringsrate og den samlede omsætning, som er direkte relateret til effektiviteten af vores salgsprocesser og kunderejsen.
Hvor gode vi er til at øge ordrestørrelse: Dette indebærer en evaluering af gennemsnitsordrens størrelse og strategier for at øge den.
Hvor meget det koster: Her fokuserer vi på omkostningseffektivitet, herunder marketingudgifter, driftsomkostninger og ROI.
Ønsker du at vide mere om denne rapportering, eller er du interesseret i en online demo af regnearket? Ring da på 93 91 91 22 eller skriv til kristian@dceo.dk. Jeg kan også tilpasse regnearket til dine specifikke behov. Er du klar til at se, hvordan disse KPI’er kan transformere din forretningsrapportering?